Karate for voksne

Karate for voksne
Av MB
Hvorfor trene karate i voksen alder

«Jeg er altfor gammel til å begynne å trene karate»

«Det blir for tøft for meg å begynne med karatetrening i voksen alder»

«Tror ikke det å drive med karatekamper er noe for meg»

«Karate er vel sånne Bruce Lee greier med knusing og roping……»

Det som iallefall er helt sikkert, er at ingen av påstandene over stemmer med virkeligheten.  Det er mange forestillinger når det gjelder karate og det å trene karate. Spesielt i voksen alder. Barn er mer nysgjerrige og prøver gjerne nye ting, det burde være slik for oss voksne også.

Karate har absolutt ingen øvre aldersgrense, begrensninger på kjønn, treningsgrunnlag, tidligere erfaring osv, og man har faktisk like mange fordeler (og kanskje flere) av karatetrening som voksen enn som ung. Man trener koordinasjon, hurtighet, styrke og konsentrasjon. Du blir mer mobil og får bedre balanse blandt mange andre resultater.

Gjennom karatetreningen får man en helhetlig treningsform som er inspirerende, morsom og allmenbyggende for både kropp og sjel.

Karate er i utgangspunktet en tøff selvforsvarsform som inneholder en rekke elementer for å trene opp selvdisiplin, selvkontroll og kroppskontroll, og bedre utøverens helse, men man gis en trygg og grunnleggende innføring i prinsippene og man vil over tid utvikle både trygghet og selvkontroll i disiplinene. All trening tar utgangspunkt i den enkelte utøver.

 

Det viktigste er at karatetreningen skal oppleves som givende og gi et godt treningsutbytte.

 

Karate

Det finnes flere titalls ulike karatestilarter. Hver karatestilart består av ulike teknikker som passer godt sammen, og i hver stilart beveges kroppen på ulike måter. (Til sammenligning: det finnes ulike måter å svømme på, det finnes ulike måter å stå på ski på, og det finnes ulike måter å danse på). Det er fire store karatestilarter, og Wado Ryu, som vi trener, er verdens nest største karategren.

 

Wado betyr ”veien til fred”. Stilartens grunnlegger Hironori Ohtsuka hadde 10. dan i Jujitsu før han begynte med karate, og ble etterhvert regnet som verdens fremste karatemester. Wado er derfor en blanding av teknikker fra karate og jujitsu.

 

Kjennetegn på wado-karate er korte stillinger, meget hurtige teknikker og spesielle bevegelser kalt ’taisabaki” som gjør det mulig å utnytte motstanderens kraft mot ham selv. Wado er også laget spesielt for å ta vare på helsen. Stilartens grunnlegger trente daglig til han var i sitt nittiende år, og dagens internasjonale hovedinstruktør er 76 år og ekstremt hurtig.

 

Eksempel på treningsøkt

 

 

Oppstilling og hilserituale

Karate er en tradisjonsrik idrettsgren med fokus på respekt og disiplin. Dette gjenspeiles i oppstart og avslutning av treningsøktene. Disse ritualene vil være mer fremtredende etter første gradering.

 

Oppvarming (ca 15 min)
Allsidig oppvarming siden hele kroppen blir benyttet i karatetreningen og for å forebygge evt skader. Alle har ulikt utgangspunkt, og all aktivitet tar hensyn til dette. Det blir endel parøvelser også.

 

Byafossen karate bruker ofte Ashtanga Yoga som oppvarming. Dette er en dynamisk og styrkende Yoga form som fokuserer på pust og bevegelse og klargjør alle muskler på en skånsom måte før oppstart av selve karateøkten.

 

 

Hoveddel (ca 35 min)
Alle treninger vil normalt ha følgende tredeling av programmet (ikke i rekkefølge):

1. Basis Karateteknikker og kombinasjonsøvelser

2. Basisøvelser som blandt annet styrke og balanse.

3. Enkle parøvelser, selvorsvar, kata(mønster) med mer.

 

 

 

 

Avslutning (ca 10 min)

Uttøyninger, oppstilling og avsluttende hilserituale.

 

 

 

Formål og målsetning med karatetrening for voksne ved Byafossen Karate

 

 Formål
    Karate for voksne skal være morsomt, gi godt og allsidig treningsutbytte med hovedfokus på bevegelighet, koordinasjon, styrke og hurtighet
 Målsetning
     Gjennom treningen skal utøverne:
– Lære karateteknikker iht stilartsorganisasjonens krav
– Øke kroppsbeherskelsen
– Øke bevegeligheten
– Allment styrkende for hele kroppen
– Ha det gøy!
Treninger

    Voksenpartiet trener en gang pr uke frem til første gradering. Etter første gradering er det
mulig å trene 2 ganger pr uke, der den andre treningsøkten vil ha fokus på
kampteknikker, styrke- og pulstrening.

for interesse, send mail til mortbjer@online.no